Taxi – ett hållbart resande

Sedan årsskiftet gäller den nya kollektivtrafiklagen som ger kommersiella aktörer förbättrade möjligheter att utveckla kollektivtrafiken. Genom den nya lagen kan utbudet av kollektivtrafik öka. Förhoppningsvis kan den även leda till ett nytänk i kollektivtrafikbranschen där den enskilda resenären sätts i centrum.
Till följd av den nya lagstiftningen har Stockholms läns landsting inrättat en ny regional kollektivtrafikmyndighet, som varje år ska ta fram ett trafikförsörjningsprogram som ska garantera att stockholmarna får den kollektivtrafik som de behöver.
Att få fler resenärer att resa med kollektivtrafiken är viktigt för att möta den klimatutmaning som regionen står inför. När kollektivtrafikresandet ökar minskar trängseln på våra vägar. För inbitna privatbilister kan taxi vara ett viktigt komplement till kollektivtrafiken. Taxi kan möjliggöra för fler att helt avstå från att äga en egen bil eller att minska sin användning av den egna bilen. För människor med funktionsnedsättning som reser med färdtjänst är taxi en förutsättning för ett aktivt deltagande i samhällslivet. I Stockholms län finns det över 70 000 personer som är beroende av färdtjänst.

På samma sätt som det måste vara lätt för gång- och cykeltrafikanter att ta sig till kollektivtrafiken måste förutsättningar för taxi att angöra kollektivtrafikens knutpunkter förbättras. Om inte bytesmöjligheten mellan färdtjänsten och kollektivtrafiken förbättras kommer människor som delar av sin resa skulle kunna resa med SL-trafiken inte kunna göra det.

När den regionala kollektivtrafikmyndigheten nu ska påbörjar arbetet med att ta fram ett nytt trafikförsörjningsprogram inför 2014, måste frågan om hur taxi- och färdtjänsttaxi ska kunna få smidigare angöringar invid kollektivtrafikens knutpunkter lyftas fram.

Om inte taxi och färdtjänst ses som ett av flera hållbara trafikslag kommer inte kollektivtrafiken att kunna nå sin fulla potential, tillgängligheten i regionen försämras och Stockholmsregionen riskerar att misslyckas med klimatutmaningen.

Karl Henriksson (KD)
Ordförande för Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik