Tillgänglighet och tilltro

Kul att DN skriver om hur Vårdval Stockholm lyckats erbjuda länsinvånarna ökad tillgänglighet och minskade väntetider att nå vården. En bild som även Karolinska institutets oberoende granskningar av Vårdval Stockholm har visat.

Patienterna har bra tillgång till vård gör att klagomål om köer av avvisande sköterskor hörs alltmer sällan. Så trots vänsteroppositionens försök att svartmåla så har invånarna i länet tagit till sig reformen och nöjdheten med samt tilltron till vården har aldrig varit större i länet. Lägg till detta att för första gången genomförs fler besök i sk. utsatta områden än i sk. överklassafari-områden.

Nu bygger vi vidare på systemet och utreder en differentierad besöksersättning för at tnå hela vägen. Det vill säga en ersättning där mottagningarna få olika betalt utifrån patientens behov av vård. I dag får vårdcentralerna samma ersättning för ett besök oavsett hur mycket tid eller resurser besöket tar i anspråk. Vi tillsätter en grupp som får i uppdrag att under 2012 ta fram ett förslag på hur detta kan genomföras så att behovet av vård kompenseras mer rättvist.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De