Toppbetyg till Stockholms ungdomsmottagningar

Unga i Stockholms län är mycket nöjda med sina ungdomsmottagningar. 99 procent är nöjda med hjälpen som helhet.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det här är ett riktigt bra utfall som är resultatet av ett målmedvetet arbete från både personal och verksamhetsledningar. Jag är jätteglad över att unga i Stockholm ger ett så gott betyg till sina ungdomsmottagningar, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Flera ungdomsmottagningar når ett 100-procentigt resultat på en eller flera frågor. Det betyder att samtliga besökare har svarat ”Ja, helt och hållet” när de blivit tillfrågade om de till exempel har blivit bemötta med respekt och hänsyn. Över lag visar svaren höga resultat.

Stockholms läns landsting genomför patientenkäterna varje år för att kunna följa upp hur väl vården lyckas. Syftet är att få in uppgifter för att kunna förbättra ungdomsmottagningarna i Stockholms län och ta vara på det som fungerar bra. Ungdomsmottagningarna drivs av kommunerna, landstinget, privat, i stiftelseform eller med en kombination av dessa.

Mer om resultatet från patientenkäten för 2014:
Antal svar, samtliga ungdomsmottagningar i Stockholms län: 4 232
varav tjejer: 86 %
varav killar: 11 %
varav annat kön/vet ej: 0,7 %
Svarsfrekvens, samtliga ungdomsmottagningar i Stockholms län: ca 83 %

Andra siffror om ungdomsmottagningarna från Stockholms Läns Landsting:
113 000 besök gjordes hos barnmorska och läkare 2014
26 988 besök/återbesök hos kurator
1 000 skolklasser har gjort studiebesök på närmaste mottagning
275 skolklasser har fått besök av närmaste ungdomsmottagning

Mer information:
Simon Olsson

99 procent nöjda med ungdomsmottagningarna (sll.se) >>

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär