Toppbetyg till Stockholms ungdomsmottagningar

Unga i Stockholms län är mycket nöjda med sina ungdomsmottagningar. 99 procent är nöjda med hjälpen som helhet.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Det här är ett riktigt bra utfall som är resultatet av ett målmedvetet arbete från både personal och verksamhetsledningar. Jag är jätteglad över att unga i Stockholm ger ett så gott betyg till sina ungdomsmottagningar, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Flera ungdomsmottagningar når ett 100-procentigt resultat på en eller flera frågor. Det betyder att samtliga besökare har svarat ”Ja, helt och hållet” när de blivit tillfrågade om de till exempel har blivit bemötta med respekt och hänsyn. Över lag visar svaren höga resultat.

Stockholms läns landsting genomför patientenkäterna varje år för att kunna följa upp hur väl vården lyckas. Syftet är att få in uppgifter för att kunna förbättra ungdomsmottagningarna i Stockholms län och ta vara på det som fungerar bra. Ungdomsmottagningarna drivs av kommunerna, landstinget, privat, i stiftelseform eller med en kombination av dessa.

Mer om resultatet från patientenkäten för 2014:
Antal svar, samtliga ungdomsmottagningar i Stockholms län: 4 232
varav tjejer: 86 %
varav killar: 11 %
varav annat kön/vet ej: 0,7 %
Svarsfrekvens, samtliga ungdomsmottagningar i Stockholms län: ca 83 %

Andra siffror om ungdomsmottagningarna från Stockholms Läns Landsting:
113 000 besök gjordes hos barnmorska och läkare 2014
26 988 besök/återbesök hos kurator
1 000 skolklasser har gjort studiebesök på närmaste mottagning
275 skolklasser har fått besök av närmaste ungdomsmottagning

Mer information:
Simon Olsson

99 procent nöjda med ungdomsmottagningarna (sll.se) >>

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde