Trafiknykterhetens dag

Idag den 9 maj är det trafiknykterhetens dag. En viktig fråga för oss kristdemokrater. Även om vi förstås tycker att varje dag ska vara en trafiknykterhetsdag!

Vi kristdemokrater är stolta över att det långsiktiga arbete som vi gått i bräschen för lett till att alla bussar i SL-trafiken som upphandlas nu är försedda med alkolås. År 2014 ska alla bussar i SL-trafiken ha alkolås. Inom mitt ansvarsområde färdtjänsten kan jag med stolthet konstatera att alla färdtjänsttaxibilar nu har alkolås.

På sikt skulle vi vilja att alla fordon i SL-trafiken, inte bara bussarna, automatiskt förhindrar att berusade förare framför dem. För även om ett tåg i de allra flesta fall lyckas hålla sig på spåret även om lokföraren är påverkad så innebär det ändå stora risker för passagerarna.
Kristdemokraterna prioriterar trafiksäkerhetsfrågorna och vi kommer att fortsätta att kämpa för att få bort rattfylleriet. Inom den trafik som upphandlas av landstinget är det självklart att onykterhet inte ska förekomma!

Karl Henriksson (KD)

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting