Tragiskt dödsfall på BB Sophia

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

Kristdemokraterna beklagar djupt det tragiska dödsfallet på BB Sophia. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade och betonar vikten av att händelserna kring förlossningen utreds grundligt.

– Lyckligtvis inträffar så här allvarliga komplikationer nästan aldrig i Sverige. Det som nu har hänt är en tragedi för den drabbade familjen. Det är skönt att höra att fallet enligt BB Sophia inte på något sätt kan kopplas till klinikens kapacitet inom intensivvård, men nu är det viktigt att analyserna och Lex Maria-anmälan får utrymme att visa vad som hänt utan att vi som är runt omkring hamnar i spekulationer eller hastigt dragna slutsatser. Just nu är mina tankar med den avlidna kvinnans familj, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas toppolitiker för hälso- och sjukvården i Stockholms läns landsting.

För mer information:
Simon Olsson

Aftonbladet: Kvinna död efter förlossning på BB Sophia >>

BB Sophia om sjukdomsfallet >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde