Trängsel

Den gängse bilden av trängselskatten i Stockholm tycks vara att de flesta är nöjda. Ännu fler kan förklara sig nöjda om en större del av intäkterna dessutom går till kollektivtrafikutbyggnad. Syftet med trängselskatten är för oss Kristdemokrater inte att avskaffa biltrafiken. Den är avsedd för att förbättra framkomligheten så att ingen ska behöva slösa bort sitt liv i en bilkö utan att mer resurseffektivt nyttja de befintliga vägarna, utveckla kollektivtrafiken, och minska utsläppen.
Eftersom Stockholmsregionen växer dubbelt så snabbt mot de prognoser som Stockholmsförhandlingen byggde på, behöver både fler spår och vägar byggas snabbare än planerat. Annars riskerar dagens trafikinfarkt där Stockholm redan är hårdast drabbad av köer av storstäderna i norden att förvärras ytterligare.

En översyn av systemet med trängselskatten är därför nödvändig så att den på ett mer kraftfullt och träffsäkert sätt minska trängseln och öka säkra intäkterna till framtida investeringar i kollektivtrafiken.

SvD

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor