Tre nya bröstcentrum för att förbättra vården av cancer

12 januari 2016

Tre nya bröstcentrum ska samla vården för bröstcancerpatienter i Stockholms län. Bröstcentrum finns från den 1 januari på Karolinska Universitetssjukhuset, Capio S:t Görans sjukhus och Södersjukhuset. I dag invigdes de tre bröstcentrumen gemensamt på S:t Görans sjukhus.

Ella Bohlin (KD) invigningstalar på Bröstcentrum på S:t Görans sjukhus.– Våra nya bröstcentrum ska erbjuda en bättre, samlad vårdprocess från diagnos till behandling på ett ställe. Det kommer ge de drabbade kvinnorna ökad trygghet och bättre vård med mindre väntan. Vården kommer att vara kopplad till forskning på alla tre platser, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Syftet med bröstcentrum är att samla vården för bröstcancerpatienter från diagnos till behandling, med tydligare patientfokus, ökad tillgänglighet och bättre förutsättningar för patientnära klinisk forskning.

– Vi har en bra bröstcancervård och överlevnaden vid bröstcancer ökar – men vårdprocessen behöver bli mer enhetlig och snabbare. Vi vill också förbättra förutsättningarna för framgångsrik patientnära forskning. Våra nya bröstcentra ska förhoppningsvis göra fler patienter friska, och mindre oroliga, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde