Tre nya bröstcentrum för att förbättra vården av cancer

12 januari 2016

Tre nya bröstcentrum ska samla vården för bröstcancerpatienter i Stockholms län. Bröstcentrum finns från den 1 januari på Karolinska Universitetssjukhuset, Capio S:t Görans sjukhus och Södersjukhuset. I dag invigdes de tre bröstcentrumen gemensamt på S:t Görans sjukhus.

Ella Bohlin (KD) invigningstalar på Bröstcentrum på S:t Görans sjukhus.– Våra nya bröstcentrum ska erbjuda en bättre, samlad vårdprocess från diagnos till behandling på ett ställe. Det kommer ge de drabbade kvinnorna ökad trygghet och bättre vård med mindre väntan. Vården kommer att vara kopplad till forskning på alla tre platser, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Syftet med bröstcentrum är att samla vården för bröstcancerpatienter från diagnos till behandling, med tydligare patientfokus, ökad tillgänglighet och bättre förutsättningar för patientnära klinisk forskning.

– Vi har en bra bröstcancervård och överlevnaden vid bröstcancer ökar – men vårdprocessen behöver bli mer enhetlig och snabbare. Vi vill också förbättra förutsättningarna för framgångsrik patientnära forskning. Våra nya bröstcentra ska förhoppningsvis göra fler patienter friska, och mindre oroliga, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De