Tre nya bröstcentrum för att förbättra vården av cancer

12 januari 2016

Tre nya bröstcentrum ska samla vården för bröstcancerpatienter i Stockholms län. Bröstcentrum finns från den 1 januari på Karolinska Universitetssjukhuset, Capio S:t Görans sjukhus och Södersjukhuset. I dag invigdes de tre bröstcentrumen gemensamt på S:t Görans sjukhus.

Ella Bohlin (KD) invigningstalar på Bröstcentrum på S:t Görans sjukhus.– Våra nya bröstcentrum ska erbjuda en bättre, samlad vårdprocess från diagnos till behandling på ett ställe. Det kommer ge de drabbade kvinnorna ökad trygghet och bättre vård med mindre väntan. Vården kommer att vara kopplad till forskning på alla tre platser, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd med ansvar för cancervården.

Syftet med bröstcentrum är att samla vården för bröstcancerpatienter från diagnos till behandling, med tydligare patientfokus, ökad tillgänglighet och bättre förutsättningar för patientnära klinisk forskning.

– Vi har en bra bröstcancervård och överlevnaden vid bröstcancer ökar – men vårdprocessen behöver bli mer enhetlig och snabbare. Vi vill också förbättra förutsättningarna för framgångsrik patientnära forskning. Våra nya bröstcentra ska förhoppningsvis göra fler patienter friska, och mindre oroliga, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,