Tryggare planering av Stockholms förlossningar

Stockholms läns landsting inför en kapacitetsnivå för hur många förlossningar varje klinik ska ta emot, för att planeringen ska underlättas och bli tryggare för blivande föräldrar. Blivande föräldrar som beräknas föda efter den 1 maj kommer att få välja var de vill föda bland de kliniker som inte nått kapacitetsnivån.

12 april 2016

– Det kommer att fungera ungefär som vårdvalet för husläkarmottagningar. Om kapacitetsnivån är nådd på en förlossningsklinik får du information om vilka andra kliniker som finns att välja på. Jag har gett det här uppdraget för att öka tryggheten för blivande föräldrar och för att vården har ett stort behov av att kunna planera på bästa sätt efter att BB Sophia stänger, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Kapacitetsnivån sätts per vecka och beräknas utifrån den kapacitet som varje klinik har. På så sätt minskar risken för kvinnor att hänvisas till ett annat sjukhus vid förlossning samtidigt som sjukhusen lättare kan planera för sin personal.

– Vi vill fortsätta att värna valfriheten i förlossningsvården. Nu kommer inte alla föräldrar att kunna lista sig vid sitt förstahandsalternativ, men syftet är att öka tryggheten under den period då vi ökar kapaciteten på förlossningsklinikerna och stabiliserar situationen, säger Ella Bohlin.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt