Tryggare planering av Stockholms förlossningar

Stockholms läns landsting inför en kapacitetsnivå för hur många förlossningar varje klinik ska ta emot, för att planeringen ska underlättas och bli tryggare för blivande föräldrar. Blivande föräldrar som beräknas föda efter den 1 maj kommer att få välja var de vill föda bland de kliniker som inte nått kapacitetsnivån.

12 april 2016

– Det kommer att fungera ungefär som vårdvalet för husläkarmottagningar. Om kapacitetsnivån är nådd på en förlossningsklinik får du information om vilka andra kliniker som finns att välja på. Jag har gett det här uppdraget för att öka tryggheten för blivande föräldrar och för att vården har ett stort behov av att kunna planera på bästa sätt efter att BB Sophia stänger, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Kapacitetsnivån sätts per vecka och beräknas utifrån den kapacitet som varje klinik har. På så sätt minskar risken för kvinnor att hänvisas till ett annat sjukhus vid förlossning samtidigt som sjukhusen lättare kan planera för sin personal.

– Vi vill fortsätta att värna valfriheten i förlossningsvården. Nu kommer inte alla föräldrar att kunna lista sig vid sitt förstahandsalternativ, men syftet är att öka tryggheten under den period då vi ökar kapaciteten på förlossningsklinikerna och stabiliserar situationen, säger Ella Bohlin.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,