Tryggare planering av Stockholms förlossningar

Stockholms läns landsting inför en kapacitetsnivå för hur många förlossningar varje klinik ska ta emot, för att planeringen ska underlättas och bli tryggare för blivande föräldrar. Blivande föräldrar som beräknas föda efter den 1 maj kommer att få välja var de vill föda bland de kliniker som inte nått kapacitetsnivån.

12 april 2016

– Det kommer att fungera ungefär som vårdvalet för husläkarmottagningar. Om kapacitetsnivån är nådd på en förlossningsklinik får du information om vilka andra kliniker som finns att välja på. Jag har gett det här uppdraget för att öka tryggheten för blivande föräldrar och för att vården har ett stort behov av att kunna planera på bästa sätt efter att BB Sophia stänger, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Kapacitetsnivån sätts per vecka och beräknas utifrån den kapacitet som varje klinik har. På så sätt minskar risken för kvinnor att hänvisas till ett annat sjukhus vid förlossning samtidigt som sjukhusen lättare kan planera för sin personal.

– Vi vill fortsätta att värna valfriheten i förlossningsvården. Nu kommer inte alla föräldrar att kunna lista sig vid sitt förstahandsalternativ, men syftet är att öka tryggheten under den period då vi ökar kapaciteten på förlossningsklinikerna och stabiliserar situationen, säger Ella Bohlin.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4