Tryggare planering av Stockholms förlossningar

Stockholms läns landsting inför en kapacitetsnivå för hur många förlossningar varje klinik ska ta emot, för att planeringen ska underlättas och bli tryggare för blivande föräldrar. Blivande föräldrar som beräknas föda efter den 1 maj kommer att få välja var de vill föda bland de kliniker som inte nått kapacitetsnivån.

12 april 2016

– Det kommer att fungera ungefär som vårdvalet för husläkarmottagningar. Om kapacitetsnivån är nådd på en förlossningsklinik får du information om vilka andra kliniker som finns att välja på. Jag har gett det här uppdraget för att öka tryggheten för blivande föräldrar och för att vården har ett stort behov av att kunna planera på bästa sätt efter att BB Sophia stänger, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Kapacitetsnivån sätts per vecka och beräknas utifrån den kapacitet som varje klinik har. På så sätt minskar risken för kvinnor att hänvisas till ett annat sjukhus vid förlossning samtidigt som sjukhusen lättare kan planera för sin personal.

– Vi vill fortsätta att värna valfriheten i förlossningsvården. Nu kommer inte alla föräldrar att kunna lista sig vid sitt förstahandsalternativ, men syftet är att öka tryggheten under den period då vi ökar kapaciteten på förlossningsklinikerna och stabiliserar situationen, säger Ella Bohlin.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde