Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dagen.

Karl Henriksson (KD)– Vi byggde städer på fel sätt under flera decennier. Vi kan inte riva det som är felbyggt och feltänkt, men vi måste göra miljöerna kring stationer och hållplatser tryggare, säger Karl Henriksson (KD).

Han är ordförande för landstingets beredning för trafikplanering och intervjuas i dag i Dagens Nyheter om det nya programmet.

Förslaget till program innehåller långsiktiga mål för kollektivtrafiken. Målen beskriver övergripande vad som ska känneteckna kollektivtrafiken i Stockholms län år 2030. Varje mål beskrivs av tre utvalda fokusområden som i sin tur kompletteras av en eller flera uppföljningsbara indikatorer. Syftet med indikatorerna är att ge landstinget en övergripande bild av om kollektivtrafiken utvecklas i önskad riktning.

Det första trafikförsörjningsprogrammet antogs 2012. Enligt kollektivtrafiklagen ska programmet uppdateras vid behov. Stockholms läns landsting, som är regional kollektivtrafikmyndighet, har beslutat att det innebär en gång per mandatperiod. Därför har programmet nu reviderats. Syftet med programmet är att fastställa långsiktiga mål för den regionala kollektivtrafiken, som ska ligga till grund för den kollektivtrafik som ska upphandlas. Programmet omfattar både upphandlad och kommersiell trafik och det rör alla trafikslag, såväl buss- och spårtrafik som färdtjänst och kollektivtrafik på vatten. Förslaget är förankrat med länets kommuner och andra som berörs av det.

År 2030 beräknas länets befolkning ha ökat från dagens drygt 2,2 miljoner till knappt 2,9 miljoner – en ökning med omkring 32 procent. Antalet invånare över 65 år beräknas öka ännu mer än befolkningen som helhet, från 352 000 år 2015 till 497 000 år 2030, en ökning med 41 procent. Den stora ökningen av antalet äldre kommer att innebära en ökad belastning på färdtjänsten. Utvecklingen kommer att mötas genom fortsatt anpassning av trafikens tillgänglighet, men också av det faktum att äldre personer förblir friska högre upp i åldrarna och att behovet av färdtjänst sannolikt inträder senare i livet.

Förutsatt att befolkningen och ekonomin utvecklas ungefär enligt förväntan har kollektivtrafikresandet i regionen ökat till år 2030 från dagens omkring 2,9 miljoner påstigande per vardag till 4 miljoner påstigande per vardag år 2030. En ökning med 43 procent.

Här kan du ladda ner hela trafikförsörjningsprogrammet (PDF, öppnas i nytt fönster) >>

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn