Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dagen.

Karl Henriksson (KD)– Vi byggde städer på fel sätt under flera decennier. Vi kan inte riva det som är felbyggt och feltänkt, men vi måste göra miljöerna kring stationer och hållplatser tryggare, säger Karl Henriksson (KD).

Han är ordförande för landstingets beredning för trafikplanering och intervjuas i dag i Dagens Nyheter om det nya programmet.

Förslaget till program innehåller långsiktiga mål för kollektivtrafiken. Målen beskriver övergripande vad som ska känneteckna kollektivtrafiken i Stockholms län år 2030. Varje mål beskrivs av tre utvalda fokusområden som i sin tur kompletteras av en eller flera uppföljningsbara indikatorer. Syftet med indikatorerna är att ge landstinget en övergripande bild av om kollektivtrafiken utvecklas i önskad riktning.

Det första trafikförsörjningsprogrammet antogs 2012. Enligt kollektivtrafiklagen ska programmet uppdateras vid behov. Stockholms läns landsting, som är regional kollektivtrafikmyndighet, har beslutat att det innebär en gång per mandatperiod. Därför har programmet nu reviderats. Syftet med programmet är att fastställa långsiktiga mål för den regionala kollektivtrafiken, som ska ligga till grund för den kollektivtrafik som ska upphandlas. Programmet omfattar både upphandlad och kommersiell trafik och det rör alla trafikslag, såväl buss- och spårtrafik som färdtjänst och kollektivtrafik på vatten. Förslaget är förankrat med länets kommuner och andra som berörs av det.

År 2030 beräknas länets befolkning ha ökat från dagens drygt 2,2 miljoner till knappt 2,9 miljoner – en ökning med omkring 32 procent. Antalet invånare över 65 år beräknas öka ännu mer än befolkningen som helhet, från 352 000 år 2015 till 497 000 år 2030, en ökning med 41 procent. Den stora ökningen av antalet äldre kommer att innebära en ökad belastning på färdtjänsten. Utvecklingen kommer att mötas genom fortsatt anpassning av trafikens tillgänglighet, men också av det faktum att äldre personer förblir friska högre upp i åldrarna och att behovet av färdtjänst sannolikt inträder senare i livet.

Förutsatt att befolkningen och ekonomin utvecklas ungefär enligt förväntan har kollektivtrafikresandet i regionen ökat till år 2030 från dagens omkring 2,9 miljoner påstigande per vardag till 4 miljoner påstigande per vardag år 2030. En ökning med 43 procent.

 

Här kan du ladda ner hela trafikförsörjningsprogrammet (PDF, öppnas i nytt fönster) >>


Stockholm får Sveriges första kunskapscenter för diabetes

Alliansen i Stockholms läns landsting bygger ut vården för barn med diabetes. Stockholm blir först i landet med ett särskilt kunskapscenter inrik

Läs mer

Ella Bohlin (KD) oroad för äldre: ”Inför vaccin mot influensa”

Väntetiderna till vården är långa. Det beror bland annat på influensasäsongen. De som drabbas värst är äldre. Äldrelandstingsrådet Ella Boh

Läs mer

KD kräver stopp för att kommunen tar över Stockholms privata äldreboenden

De senaste åren har det rödgrönrosa styret i Stockholms stad fört över välfungerande äldreboenden till kommunal regi. Kristdemokraterna besluta

Läs mer

Låt apoteken få ta emot patienter

I dag får många vänta för länge innan de får vård. Det gör att många går till akuten i stället, trots att de egentligen inte behöver akut

Läs mer

Stockholm först i landet med specialistmottagningar för sömnapné

Två specialistmottagningar med uppdrag att ta hand om personer som slutar andas när de sover (obstruktiv sömnapné) öppnar i Stockholm. Stockholm

Läs mer

Nu inför vi hemtester för att upptäcka livmoderhalscancer

Enligt ny statistik från Cancerfonden ökar antalet fall av livmoderhalscancer i Sverige (Cancerfondsrapporten 2018). Antalet kvinnor som insjuknade

Läs mer

Vi söker en valombudsman

Kristdemokraterna Stockholms stad är ett partidistrikt inom Kristdemokraterna, distriktet omfattar Stockholms kommun. Distriktet består av nio lokal

Läs mer

”Ett stort svek att ta bort personliga assistenter för barn och äldre”

Regeringens utredare föreslår att barn under 12 år och äldre över 80 år inte ska ha rätt till personlig assistans. Barn- och äldrelandstingsr

Läs mer

Geriatriken kvar i Danderyd när Alliansen gör en ny plan

Den geriatriska vården blir kvar på Danderyds sjukhus. Den äldre delen av befolkningen i Stockholms län ökar allt snabbare, och därför beslutar

Läs mer

Fler fick vård i tid under 2017 – och sjukvården i Stockholm gjorde ett överskott

Fler stockholmare fick vård i tid hos sin husläkare eller specialistläkare under 2017. För husläkarbesök ökade uppfyllnaden av vårdgarantin me

Läs mer