Trygghetspaket för Stockholm

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus presenterar idag ett trygghetspaket med förslag på åtgärder för att öka tryggheten i staden.

– Mobila poliskontor, kameror vid brottsutsatta platser, lokala åklagare, nattvandrare, bättre belysning och mer genomtänkt stadsplanering. Det är några förslag för att Stockholm ska bli en tryggare stad, säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare och toppnamn inför valet till Stockholms stadshus.

– Samtidigt som vi arbetar aktivt för att stärka tryggheten i Stockholms stad kan mer göras. Det är viktigt att alla – kvinnor som män, äldre som yngre – känner att Stockholm är en trygg stad alla tider på dygnet, säger Erik Slottner (KD).

Kristdemokraternas förslag är listade nedan.

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11

Trygghetspaket för Stockholm:

1. Utveckla de mobila poliskontoren

Mobila poliskontor har funnits i Stockholms län under flera år. De två permanenta kontoren på Stureplan och Medborgarplatsen har varit stängda under sommaren. Det var ett olyckligt beslut. Kristdemokraterna kommer att driva på för att kontoren ska vara öppna framöver. De mobila kontoren påtagligt har minskat våldsbrottsligheten på de platser som haft ett kontor. Det är viktigt att denna verksamhet får vara kvar och utvecklas även efter att Polisen blir en nationell myndighet 2015.

2. Kameror

Fler brottsutsatta platser än idag bör få sätta upp kameror under tider då kriminalitet är extra frekvent. Kameror finns idag på Stureplan och Medborgarplatsen men bör också sättas upp på Fridhemsplan och Centralstationen samt eventuellt fler platser. Kamerorna ska endast vara i bruk på tider då brottsligheten är hög, företrädesvis fredags- och lördagsnätter. Kamerorna ska förutom att öka känslan av trygghet verka förebyggande samt göra det lättare att klara upp brott på allmän plats.

3. Lokala åklagare

Stockholms län har idag 28 lokala poliskontor i särskilt brottsutsatta stadsdelar. De är viktiga för att stärka den lokala polisiära närvaron. Meningen är att poliserna ska vara ute i stadsdelen snarare än att sitta på ett kontor samt att samarbetet med skolan och socialtjänsten ska utvecklas. För att stärka den lokala anknytningen och den lokala kännedomen hos polisen bör varje lokalt poliskontor också ha en åklagare knuten till sig.

4. Satsa på nattvandrare

Nattvandrare är vuxna förebilder som är ett socialt och medmänskligt stöd för ungdomar. Nattvandrare förebygger drogmissbruk, våld, främlingsfientlighet, skadegörelse och har en lugnande och positiv effekt.

5. Bättre belysning och vitmålade viadukter

Mycket har gjorts för att förbättra belysningen på torg och i parker. Men fortfarande finns platser med dålig belysning som upplevs som otrygga. Staden ska genom att ställa frågor direkt till medborgarna identifiera platser som bättre behöver lysas upp. Utöver det måste staden fortsätta sitt arbete med att vitmåla viadukter och gångtunnlar. Det är platser som idag ofta upplevs som mörka och otrygga och där bättre belysning skulle göra stor nytta. Kristdemokraterna har fått igenom en satsning på en miljon kronor per år, en satsning som behöver utvidgas.

6. Stadsplanering

Med stadsplanering kan mycket göras för att öka den upplevda tryggheten. Nya stadsbyggnadsområden ska trygghetsanalyseras så att de planeras utifrån ett trygghetsperspektiv. Den täta staden är också mer trygg än den glesa. Med hus och entréer som möter gatan, med lokaler i bottenvåningarna, med en blandning av arbetsplatser och bostäder och med balkonger mot gata skapas de bästa förutsättningarna för trygga stadsdelar. Vidare behöver satsningar genomföras på att röja sly och för att förbättra otrygga miljöer där t ex buskage kan skapa otrygghet.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör