Trygghetspriset till Polisens volontärer

Trygghetspriset 2013 Ewa

Idag delade Ewa Samuelsson ut årets trygghetspris.

− En trygg stad är viktig för alla, inte minst för personer med funktionsnedsättning. Det är viktigt att Stockholms stad, organisationer och föreningsliv samarbetar för att öka tryggheten ytterligare. Det är roligt att uppmärksamma Polisens volontärer, en verksamhet som drivs av ideellt engagemang och av personer i olika åldrar som bidrar till att Stockholm är en trygg och säker stad, säger Ewa Samuelsson (KD).

Juryns motivering:

Polisens volontärverksamhet utgör ett komplement till polisens arbete. Då ett av syftena med verksamheten är att skapa generell trygghet i närsamhället så upplever även många personer med funktionsnedsättning att deras tillvaro blivit tryggare. Det finns en telefonlinje att tillgå för alla men som framförallt gynnar personer med funktionsnedsättning då de är på väg hem sent på kvällen eller nattetid vilket medför ett mervärde i form av att funktionsnedsattas upplevelse av trygghet och livskvalitet.

Bakgrund:
Trygghetspriset instiftades 2011 av Stockholms stad, på initiativ av socialborgarrådet Anna König Jerlmyr. Syftet är att uppmuntra goda initiativ som ökar tryggheten för stockholmarna. Priset på 50 000 kr delas ut årligen i samband med trygghetskonferensen. Nomineringsrätten är öppen för alla och vinnaren utses av en jury vars medlemmar utses för ett år i taget. 2013 års tema är ett tryggt Stockholm för människor med funktionsnedsättning.

2013 års jury:
Anna König Jerlmyr, Socialborgarråd Stockholms stad
Karl-Åke Pettersson, Ordförande Stiftelsen Tryggare Sverige
Mats Löfving, Länspolismästare Stockholms län
Nisse Duwähl, Ordförande DHR Stockholm
Riitta-Leena Karlsson, Stockholms stads funktionshindersombudsman

Polisen uppmärksammar nyheten:

DSC_5827_intrapolis
Foto: Jimmy Gustafsson

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor