Tunnelbanan byggs ut med nio nya stationer

Tunnelbanan. Foto: Steven Strehl, Wikimedia Commons

I dag berättar Göran Hägglund och de andra partiledarna i Alliansen på DN Debatt om hur tunnelbanan ska byggas ut. Regeringens förhandlingspersoner har kommit överens med Alliansen i Stockholms läns landsting och berörda Stockholmskommuner om en utbyggnad av tunnelbanan som omfattar inte mindre än fyra delar och nio nya stationer:

1. En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid Sofia för att knyta ihop förlängningen med dagens Gröna linje.

2. En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Nacka Forum, med nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.

3. En ny tunnelbana från Odenplan till Arena-staden via Hagastaden.

4. En förlängning av Blå linjen från Akalla till Barkarby station via station Barkarbystaden.

Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting, gläds förstås över satsningen.

Karl Henriksson (KD)– Med nya tunnelbanesträckningar och ökad kapacitet kommer restiderna kortas och fler bostäder kunna byggas. Det här tunnelbanepaketet kommer att göra det lättare att få ihop livet för väldigt många stressade barnfamiljer. Jag är speciellt glad över den nya förbindelsen under Saltsjö-Mälarsnittet till Nacka och hopkopplingen med grön linje i Gullmarsplan, som kommer att leda till en 50-procentig kapacitetsökning på alla de tre gröna linjerna söder om staden – frågor som vi kristdemokrater drivit länge, säger Karl Henriksson.

– Eftersom Alliansen har tagit ansvar för ekonomin har vi nu råd att satsa på mer tunnelbana vilket ger fler bostäder och fler jobb till Stockholmsregionen. Satsningen är historisk och kommer stärka regionen internationellt, säger Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd.

– Detta tunnelbanepaket är en efterlängtad satsning som borde ha beslutats långt tidigare. Staten rättar något till en historisk trafikskuld till Stockholm, men stockholmarna tar ett mycket stort ansvar för både vägar och spår genom landstinget, kommunerna och inte minst trängselskatten, säger landstingsrådet Birgitta Rydberg (FP).

– Satsningen på tunnelbanan är en satsning på bättre miljö. Modernare trängselskatter tillsammans med utbyggd tunnelbana ger minskade utsläpp och bättre luftkvalitet. Förutom de uppenbara förbättringarna för boende vid de nya tunnelbanestationerna ökar framkomligheten för SL-bussarna i innerstan, säger Gustav Hemming (C) miljölandstingsråd.

– Utbyggd tunnelbana är centralt för att erbjuda resenärerna kapacitetsstark och robust kollektivtrafik och möta Stockholmsregionens utveckling. Överenskommelsen innebär att tunnelbanan ökar med 16 procent i längd jämfört med idag, vilket är den största satsningen på tunnelbanan sedan 70-talet. När Stockholm växer måste kollektivtrafiken växa, säger Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd.

Mer information kommer att presenteras vid en pressträff i dag klockan 12 där Karl Henriksson medverkar. För frågor, kontakta Simon Olsson, pressekreterare, på 070-737 4321.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt