Turismen i Stockholm får skjuts av SKL

12 november 2015

Stockholm lockar flest utländska turister i landet och nu ska politikerna satsa mer på att locka besökare till huvudstaden. Det står klart efter att Sveriges kommuner och landstings kongress i dag beslutade att Kristdemokraternas förslag ska bli verklighet.

Karl Henriksson (KD)– Turismen och besöksnäringen har på ett par decennier utvecklats från att uppfattas som en marginell verksamhet till att bli en basnäring. Nu tänker vi kristdemokrater ta fram en rad förslag för hur besöksnäringen kan växa i Stockholms län, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd i Huddinge, ordförande för landstingets beredning för trafikplanering och en av de kristdemokrater som lade fram förslaget för SKL-kongressen.

I september ökade antalet övernattningar av utländska besökare i Stockholms län med 25 procent. Nu ska kommunerna i länet och Stockholms läns landsting få stöd av SKL i att samarbeta för att utveckla besöksnäringen.

– Vi vet att besöksnäringen siktar på att fördubbla sin omsättning till 2020. Målet går helt klart att genomföra och betyder i så fall många nya jobb och stor tillväxt för Stockholmsregionen, säger Karl Henriksson.

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik