Turismen i Stockholm får skjuts av SKL

12 november 2015

Stockholm lockar flest utländska turister i landet och nu ska politikerna satsa mer på att locka besökare till huvudstaden. Det står klart efter att Sveriges kommuner och landstings kongress i dag beslutade att Kristdemokraternas förslag ska bli verklighet.

Karl Henriksson (KD)– Turismen och besöksnäringen har på ett par decennier utvecklats från att uppfattas som en marginell verksamhet till att bli en basnäring. Nu tänker vi kristdemokrater ta fram en rad förslag för hur besöksnäringen kan växa i Stockholms län, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd i Huddinge, ordförande för landstingets beredning för trafikplanering och en av de kristdemokrater som lade fram förslaget för SKL-kongressen.

I september ökade antalet övernattningar av utländska besökare i Stockholms län med 25 procent. Nu ska kommunerna i länet och Stockholms läns landsting få stöd av SKL i att samarbeta för att utveckla besöksnäringen.

– Vi vet att besöksnäringen siktar på att fördubbla sin omsättning till 2020. Målet går helt klart att genomföra och betyder i så fall många nya jobb och stor tillväxt för Stockholmsregionen, säger Karl Henriksson.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär