Turismen i Stockholm får skjuts av SKL

12 november 2015

Stockholm lockar flest utländska turister i landet och nu ska politikerna satsa mer på att locka besökare till huvudstaden. Det står klart efter att Sveriges kommuner och landstings kongress i dag beslutade att Kristdemokraternas förslag ska bli verklighet.

Karl Henriksson (KD)– Turismen och besöksnäringen har på ett par decennier utvecklats från att uppfattas som en marginell verksamhet till att bli en basnäring. Nu tänker vi kristdemokrater ta fram en rad förslag för hur besöksnäringen kan växa i Stockholms län, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd i Huddinge, ordförande för landstingets beredning för trafikplanering och en av de kristdemokrater som lade fram förslaget för SKL-kongressen.

I september ökade antalet övernattningar av utländska besökare i Stockholms län med 25 procent. Nu ska kommunerna i länet och Stockholms läns landsting få stöd av SKL i att samarbeta för att utveckla besöksnäringen.

– Vi vet att besöksnäringen siktar på att fördubbla sin omsättning till 2020. Målet går helt klart att genomföra och betyder i så fall många nya jobb och stor tillväxt för Stockholmsregionen, säger Karl Henriksson.

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde