Tvärbanan behöver en knytpunkt vid Solvalla

Tvärbanan. Foto: Dmitry G, Wikimedia Commons

den 18 augusti 2014

I dag invigs Tvärbanan vid Solna station, vilket gör den nya stationen till en möjlig bytespunkt mellan pendeltåget och spårvägen. Kristdemokratena i Stockholm kräver nu att en pendeltågsstation byggs vid Solvalla för att skapa ytterligare en knytpunkt i kollektivtrafiken.

Karl Henriksson (KD)– Med ett stopp i Solvalla kan vi kraftigt förkorta restiderna för många resenärer. Att bygga ut Tvärbanan är nödvändigt för att människor effektivt ska kunna resa i Stockholm, men vi måste tänka framåt och utveckla resvägarna för fler, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

Tvärbanans andra gren kommer att gå till Helenelund. Kristdemokraternas förslag innebär ett stopp där Tvärbanan korsar pendeltågens järnväg vid Solvalla. Pendeltågen mellan Bålsta och Stockholm får med den nya station som föreslås ytterligare en anhalt på vägen.

– Vi såg direkt vilka stora effekter Årstaberg fick för resandet i södra Stockholm när stationen invigdes. På den norra sidan kan Solvalla bli en station som på samma sätt förändrar resandemönster och öppnar upp för nya bostadsområden, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt