Tvärbanan förlängs tack vare Kristdemokraterna

Tvärbanan. Foto: Dmitry G, Wikimedia Commons

Redan i februari nästa 2014 kommer arbetet med att förlänga Tvärbanan från Sickla udde till Sickla station att starta. Det beslutade Trafiknämnden i Stockholms läns landsting under ett extrainsatt styrelsemöte i juni.

Kristdemokraterna har under flera år arbetat för att koppla ihop Tvärbanan med Saltsjöbanan. Tvärbanans förlängning kommer att medföra en avsevärt förbättra tvärförbindelser för Nacka och Värmdö samtidigt som resenärerna kan få ännu ett alternativ till att resa via Slussen under byggperioden av nya Slussen.

En annan viktig del i förbättrade tvärförbindelser i Stockholmsregionen är att påbörja bygget av Spårväg Syd som skall gå mellan Flemingsberg – Skärholmen – Älvsjö.

Kristdemokraterna ser inte Spårväg Syd som en ensam spårväg. Vi vill bygga spårväg mellan Älvsjö och Gullmarsplan så att Spårväg Syd också kopplas ihop med Tvärbanan.

Genom att sträva efter smarta lösningar inom kollektivtrafiken kan resvägen förkortas och sårbarheten inom kollektivtrafiken minska, samtidigt som fler kan resa med SL-trafiken.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde