Tvärbanan förlängs tack vare Kristdemokraterna

Tvärbanan. Foto: Dmitry G, Wikimedia Commons

Redan i februari nästa 2014 kommer arbetet med att förlänga Tvärbanan från Sickla udde till Sickla station att starta. Det beslutade Trafiknämnden i Stockholms läns landsting under ett extrainsatt styrelsemöte i juni.

Kristdemokraterna har under flera år arbetat för att koppla ihop Tvärbanan med Saltsjöbanan. Tvärbanans förlängning kommer att medföra en avsevärt förbättra tvärförbindelser för Nacka och Värmdö samtidigt som resenärerna kan få ännu ett alternativ till att resa via Slussen under byggperioden av nya Slussen.

En annan viktig del i förbättrade tvärförbindelser i Stockholmsregionen är att påbörja bygget av Spårväg Syd som skall gå mellan Flemingsberg – Skärholmen – Älvsjö.

Kristdemokraterna ser inte Spårväg Syd som en ensam spårväg. Vi vill bygga spårväg mellan Älvsjö och Gullmarsplan så att Spårväg Syd också kopplas ihop med Tvärbanan.

Genom att sträva efter smarta lösningar inom kollektivtrafiken kan resvägen förkortas och sårbarheten inom kollektivtrafiken minska, samtidigt som fler kan resa med SL-trafiken.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De