Upp till fem veckor vård på förlossningskliniker

Nyblivna mammor som behöver eftervård ska nu kunna få den i fem veckor i stället för sju dagar som i dag. Alla verksamheter som är godkända att bedriva vårdval förlossning omfattas av förändringen. Det beslutar Alliansen i Stockholms läns landsting i dag.

21 juni 2016

– Vi har sett att ansvaret för de nyblivna mödrarna har varit för kort för att möta behoven och därför ändrar vi nu på detta. I uppdraget ingår att bedriva eftervård för patienter med vissa specifika diagnoser och nyfödda barn till och med dag 42. Med eftervård avses det som är medicinskt motiverat. Vi har lyssnat på föräldrarna och är övertygade om att de kommer att få bättre vård genom att vi ökar vårdgivarnas uppdrag, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Förändringarna börjar gälla den 1 januari 2017.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla förlossningsvården. Här finns ett tydligt behov av att den som har komplikationer ska kunna kunna komma tillbaka till sin förlossningsklinik för att få hjälp. Jag är glad att Stockholms läns kvinnor på det här sättet kommer att få bättre tillgång till bästa möjliga omhändertagande, säger Ella Bohlin.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör