Upp till fem veckor vård på förlossningskliniker

Nyblivna mammor som behöver eftervård ska nu kunna få den i fem veckor i stället för sju dagar som i dag. Alla verksamheter som är godkända att bedriva vårdval förlossning omfattas av förändringen. Det beslutar Alliansen i Stockholms läns landsting i dag.

21 juni 2016

– Vi har sett att ansvaret för de nyblivna mödrarna har varit för kort för att möta behoven och därför ändrar vi nu på detta. I uppdraget ingår att bedriva eftervård för patienter med vissa specifika diagnoser och nyfödda barn till och med dag 42. Med eftervård avses det som är medicinskt motiverat. Vi har lyssnat på föräldrarna och är övertygade om att de kommer att få bättre vård genom att vi ökar vårdgivarnas uppdrag, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Förändringarna börjar gälla den 1 januari 2017.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla förlossningsvården. Här finns ett tydligt behov av att den som har komplikationer ska kunna kunna komma tillbaka till sin förlossningsklinik för att få hjälp. Jag är glad att Stockholms läns kvinnor på det här sättet kommer att få bättre tillgång till bästa möjliga omhändertagande, säger Ella Bohlin.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde