Upp till fem veckor vård på förlossningskliniker

Nyblivna mammor som behöver eftervård ska nu kunna få den i fem veckor i stället för sju dagar som i dag. Alla verksamheter som är godkända att bedriva vårdval förlossning omfattas av förändringen. Det beslutar Alliansen i Stockholms läns landsting i dag.

21 juni 2016

– Vi har sett att ansvaret för de nyblivna mödrarna har varit för kort för att möta behoven och därför ändrar vi nu på detta. I uppdraget ingår att bedriva eftervård för patienter med vissa specifika diagnoser och nyfödda barn till och med dag 42. Med eftervård avses det som är medicinskt motiverat. Vi har lyssnat på föräldrarna och är övertygade om att de kommer att få bättre vård genom att vi ökar vårdgivarnas uppdrag, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Förändringarna börjar gälla den 1 januari 2017.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla förlossningsvården. Här finns ett tydligt behov av att den som har komplikationer ska kunna kunna komma tillbaka till sin förlossningsklinik för att få hjälp. Jag är glad att Stockholms läns kvinnor på det här sättet kommer att få bättre tillgång till bästa möjliga omhändertagande, säger Ella Bohlin.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun