Upp till fem veckor vård på förlossningskliniker

Nyblivna mammor som behöver eftervård ska nu kunna få den i fem veckor i stället för sju dagar som i dag. Alla verksamheter som är godkända att bedriva vårdval förlossning omfattas av förändringen. Det beslutar Alliansen i Stockholms läns landsting i dag.

21 juni 2016

– Vi har sett att ansvaret för de nyblivna mödrarna har varit för kort för att möta behoven och därför ändrar vi nu på detta. I uppdraget ingår att bedriva eftervård för patienter med vissa specifika diagnoser och nyfödda barn till och med dag 42. Med eftervård avses det som är medicinskt motiverat. Vi har lyssnat på föräldrarna och är övertygade om att de kommer att få bättre vård genom att vi ökar vårdgivarnas uppdrag, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Förändringarna börjar gälla den 1 januari 2017.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla förlossningsvården. Här finns ett tydligt behov av att den som har komplikationer ska kunna kunna komma tillbaka till sin förlossningsklinik för att få hjälp. Jag är glad att Stockholms läns kvinnor på det här sättet kommer att få bättre tillgång till bästa möjliga omhändertagande, säger Ella Bohlin.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär