Uppförandekoder i skolan

Erik Slottner (KD)

– Alla skolor ska ha uppförandekoder med tydliga sanktioner mot dem som bryter mot de gemensamma reglerna. Uppförandekoderna ska innehålla allt mellan hur elever bemöter
varandra till hur lokalerna ska hållas fina och välkomnande för alla, säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare och toppkandidat inför valet till Stockholms stadshus,

Skolornas arbete med ordningsregler behöver förbättras. Det konstateras bland annat i utredningen om ordning och reda i skolan, som precis har presenterats av Metta Fjelkner. Utredningen framhåller att eleverna ska involveras mer när regler tas fram, att det behöver framgå vad som händer om någon bryter mot dem och att reglerna måste tillämpas enhetligt på skolan.

Kristdemokraterna tror att särskilda uppförandekoder kommer att bidra till en tryggare skolmiljö:

– Uppförandekoderna ska tas fram av skolpersonal, föräldrar och elever. Med uppförandekoderna i ryggen ska elever och lärare aldrig tveka om vad som gäller och vad som händer om någon bryter mot reglerna. Skolans värdegrund blir konkret och tydlig. De ska inte råda någon tvekan om att det är läraren som bestämmer i klassrummet, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”