Utbyggd pendelbåtstrafik på Stockholms inre vatten

– Pilotprojektet med pendelbåtstrafiken som kom till på ett Kristdemokratiskt initiativ mellan Nybroplan, Saltsjöqvarn, Finnboda, Nacka, Lidingö och Frihamnen har blivit en stor succé. Under projektet första år har 178000 rest med SjöVägen. säger Michael Stjernström, KD, gruppledare i Trafiknämnden.

– På trafiknämndens möte i december kommer Pilotprojektet framtid att avgöras. Kristdemokraterna kommer att verka för att pendelbåtstrafiken permanentas och att fler pendelbåtslinjer tillkommer under 2012, fortsätter Michael Stjernström.

– Att Sjövägen är en ny tvärförbindelse som förkortar restiden med upp till 39 minuter mellan Nacka och Lidingö har uppskattas av resenärerna. Genom att utveckla pendelbåtstrafiken både i Salsjön och på Mälaren kan ett nät av pendebåtstrafik byggas upp på Stockholms inre vattenvägar. Varför resa runt Salsjön när man kan resa rakt över, avslutar Michael Stjernström.

För mer information:
Michael Stjernström
Gruppledare, Trafiknämnden
Telefon: 070 – 377 58 80

Robertho Settergren
Landstingsrådssekreterare
Telefon: 070 – 737 41 51

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,