Utbyggd pendelbåtstrafik på Stockholms inre vatten

– Pilotprojektet med pendelbåtstrafiken som kom till på ett Kristdemokratiskt initiativ mellan Nybroplan, Saltsjöqvarn, Finnboda, Nacka, Lidingö och Frihamnen har blivit en stor succé. Under projektet första år har 178000 rest med SjöVägen. säger Michael Stjernström, KD, gruppledare i Trafiknämnden.

– På trafiknämndens möte i december kommer Pilotprojektet framtid att avgöras. Kristdemokraterna kommer att verka för att pendelbåtstrafiken permanentas och att fler pendelbåtslinjer tillkommer under 2012, fortsätter Michael Stjernström.

– Att Sjövägen är en ny tvärförbindelse som förkortar restiden med upp till 39 minuter mellan Nacka och Lidingö har uppskattas av resenärerna. Genom att utveckla pendelbåtstrafiken både i Salsjön och på Mälaren kan ett nät av pendebåtstrafik byggas upp på Stockholms inre vattenvägar. Varför resa runt Salsjön när man kan resa rakt över, avslutar Michael Stjernström.

För mer information:
Michael Stjernström
Gruppledare, Trafiknämnden
Telefon: 070 – 377 58 80

Robertho Settergren
Landstingsrådssekreterare
Telefon: 070 – 737 41 51

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde