Utmärkt att kravet på lokalkännedom blir kvar!

Under gårdagen beslöt en majoritet i riksdagens trafikutskott att kravet om lokalkännedom i Stockholm ska behållas. Frågan kommer att slutgiltigt avgöras i riksdagen den 25 april.

– Jag välkomnar att trafikutskottet tog sitt förnuft till fånga och gav Transportstyrelsen bakläxa. Det är utmärkt att kravet på lokalkännedom i Stockholms län blir kvar. För både färdtjänst- och taxiresenärer är kravet på lokalkännedom viktigt för att upprätthålla en god kvalité, säger Karl Henriksson, ordförande i Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, Stockholms läns landsting.

– Transportstyrelsen måste som tillsynsmyndighet för taxibranschen även åtgärda bristerna i kontrollen av taxichaufförer och i rutinerna för uppföljning av indragna taxiförarlegitimationer. Annars riskeras både resenärernas och medtrafikanternas säkerhet och trygghet, fortsätter Karl Henriksson.

– Vi kristdemokrater kräver också att polisens kontroll av taxichaufförer förbättras. Grova brottslingar eller körkortslösa ska inte kunna fortsätta att utsätta taxikunder för brott och otrygghet, avslutar Karl Henriksson.

Fakta:

Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen stödjer trafiknämnden i beredningen av ärenden gällande färdtjänst- och tillgänglighetsfrågor samt samverkar med handikapp- och pensionärsorganisationerna.

För mer information:
Karl Henriksson

Mats Reimbertsson

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn

Det här gör vi för benskörhet