Utökad pendelbåtstrafik på de inre vattenvägarna

Waxholmsbolaget flyttar upp på land
Anders Sundström

anders.sundstrom@dn.se
Båttrafik
Dagens Nyheter
24 May 2012

○ Skärgårdstrafiken som DN berättat i flera artiklar förändras och samordnas mer med kollektivtrafiken på landbacken. En förändring blir med stor sannolikhet att Waxholmsbolaget blir av med sitt ”bryggläge” på Blasieholmen vid Nybroviken. SL:S nye vd…read more…

Tech Tags:

– Genom att samordna SL och Waholmsbolaget fullt ut kan kollektivtrafiken förbättras och kostnaderna för lokal- och administration minska . Samtidigt kan mer pengar satsas på flera nya pendelbåtslinjer. En utbyggd pendelbåtstrafik skapar nya och snabbare resvägar för resenärerna, säger Karl Henriksson (KD).

– Stockholm är en stad byggd på vatten. Nu är det dags att vi på allvar börjar använda de inre vattenvägarna till effektiv kollektivtrafik. SL behöver därför starta flera pendelbåtslinjer både i Saltsjön och på Mälaren, Trafiknämnden, fortsätter Karl Henriksson
.
– För att framtidens pendelbåtstrafik ska bli attraktiv måste pendelbåtstrafiken bli en integrerad del av SL:s verksamhet med gemensamt biljettsystem, resegaranti och trafikinformation. Även kopplingen mellan pendelbåtstrafiken och övrig kollektivtrafik måste förbättras genom exempelvis att Nya Slussen fullt ut anpassas för pendelbåtstrafik, avslutar Karl Henriksson.

Fakta:
Kristdemokraterna föreslår fyra nya pendelbåtslinjer:
1 Slussen – Nacka Strand – Telegrafberget – Frihamnen – Ropsten
2 Slussen – Nybroviken
3 Nybroviken – Fotografiska museet
4 Ekerö – Gröndal – Slussen

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n