Utveckla och förbättra Skärgårdstrafiken

På Stockholmsdebatten i dagens DN uttrycker sju skärgårdsredare sin oro för vad som skall hända med Skärgårdtrafik inför den stundande upphandlingen av totalansvaret för skärgårdstrafiken.

Kristdemokraternas värderar det engagemanget som finns för Skärgårdstrafiken både bland redare och resenärer. Skärgårdstrafiken är en grundförutsättning för att Skärgården ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv del av Stockholmsregionen.

Ambition med att upphandla ett helhetsansvar för Skärgårdstarfiken från Kristdemokraternas sida är att förbättra och nydana Skärgårdstrafiken.

Dagens utformning av Waxholmsbolaget har lett till stora frågetecken både vad gäller osund konkurrens mellan den av landstingets subventionerade trafik och skärgårdstrafiken som bedrivs på enbart kommersiell basis. Waxholmsbolagets har idag ett delvis omodernt tonnage och turlinjer som leder till längre restider för resenärerna.

För Kristdemokraterna är det viktigt att förkorta restiderna för resenärerna och utveckla Skärgårdstrafiken genom att den av landstinget subventionerade kollektivtrafiken ska välja de resvägarna som ger en förkortad restid. För Skärgårdstrafikens del leder det till att vi önskar ersätta dagens långsamma båtlinjer med expressbussar till och från knutpunkter i skärgården, tillexempel Stavsnäs och Vaxholm, Hummelmora och Sollenkroka. Därifrån ska små och effektiva pendelbåtar med hög turtäthet avgå. Detta kommer att minska den totala restiden och öka turtätheten i skärgården.

Förändringen kommer även att öppna upp marknaden för privata rederier som på kommersiell basis vill utveckla chartertrafik eller restaurangbåtar till glädje både för boende och besökande i Skärgården.

Kristdemokraterna har även fått med sig Alliansen om att fortsätta utveckla pendelbåtstrafiken på Stockholms inre vattenvägar både i Saltsjön och i Mälaren.

Stockholmsregionen består av minst 30 000 öar. Det är därför viktigt att dialogen mellan politiken och resenärer, intresseorganisationer och redarna fortsätter. Det är hög tid att utveckla skärgårds- och pendelbåtstrafiken så fler når öarna på ett snabbare sätt under hela året.

Michael Stjernström
Gruppledare för Kristdemokraterna i Trafiknämnden
Stockholms läns landsting
Fd. vice ordförande för Waxholmsbolaget

DN

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde