Utveckla ROT och RUT – inför avdrag för IT-tjänster i hemmet

Caroline Szyber och Ella Bohlin (KD)

I dag skriver Caroline Szyber (KD) och Ella Bohlin (KD) på SVT Opinion om att den som betalar för IT-tjänster i hemmet på samma sätt som vid RUT- och ROT-avdragen ska kunna göra avdrag. Sverige behöver en politik som skapar jobb och ger utrymme för mer tid tillsammans med nära och kära.

Många barnfamiljer behöver hjälp för att få vardagen att gå ihop. Vi kristdemokrater vill värna avdragen, undanröja dagens gränsdragningsproblem och hitta nya ekonomiska utvecklingsområden som skapar jobb och balans i vardagen. Undersökningar visar att det finns ett stort intresse hos privatpersoner att betala för hjälp med datorn, internetuppkopplingen eller andra IT-tjänster i hemmet. Ett RIT-avdrag kommer att gynna ungas företagande, motverka ungdomsarbetslöshet och verka för ökade möjligheter till datoranvändande för personer som i dag är ovana vid den moderna tekniken.

Att kalla de som jobbar inom branschen för tjänstefolk, som företrädare för vänsterpartierna har gjort de senaste veckorna, är otroligt föraktfullt. Du som arbetar som barnvakt eller klipper gräs har ingenting att skämmas för. Om de rödgröna vinner valet i höst tänker de avskaffa RUT och ROT. Det skulle innebära tusentals förlorade arbetstillfällen, kraftigt minskade intäkter för statskassan och en försämrad livssituation för stressade människor.

Läs hela debattartikeln här >>

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt