Välkommen ombord i SL:s busstrafik!

I dagens DN skriver journalisten Rebecca Haimi en artikel om barnvagnarna i SL:s busstrafik. Sedan flera år tillbaka åker föräldrar med barn i barnvagn gratis i SL:s busstrafik. I artikeln framkommer det att det finns busschaufförer som anser föräldrar med barn i barnvagn borde betala för sig och därmed även lämna barnet ensamt i barnvagnen utan uppsikt. Detta skulle enligt dem leda till minskad trängsel på bussen.

Busschaufförer med denna inställning har delvis rätt, men ändå så fel
Att tvinga föräldrar att lämna sitt nyfödda spädbarn utan uppsikt på bussen skulle givetvis leda till att föräldrar med barn i barnvagn inte vågar resa med SL:s busstrafik. Som förälder vill man givetvis ha sitt barn under uppsikt, även när man reser med bussen. Självklart måste därför föräldrar med barn i barnvagn även fortsättningsvis få resa gratis i SL:s busstrafik.

Alla som reser med SL:s busstrafik bidrar till att det kan bli trångt på bussen vare sig de har med sig matkassen från ICA, träningsväskan eller en barnvagn. Oavsett det måste alla vara välkomna att resa med SL.

I vår värld är det en självklarhet att såväl den nyfödda bebisen i barnvagnen, mannen i rullstol, kvinnan med den hopfällbara cykeln eller den äldre damen med rullatorn ska kunna resa i SL:s busstrafik.

(DN-artikeln i fråga ligger inte ute på webben men finns å sidan 5 i stockholmsbilagan.)

Michael Stjernström
Gruppledare för Kristdemokraterna i Trafiknämnden

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt