Välkommet med bättre tillgänglighet på Roslagsbanan

23 augusti 2016

Idag fattade Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting ett viktigt beslut för bättre tillgänglighet på Roslagsbanan. Upphandlingen om 22 nya och moderna 60-metersfordon är klar. Vinnare är den schweiziska tillverkaren Stadler.

– Det är verkligen glädjande att tillgängligheten ska bli bättre på Roslagsbanan. Kollektivtrafiken är till för alla, och ingen ska behöva tveka att använda den på grund av oro för smala dörrar eller trånga passager, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i Färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Parallellt med nyförvärvet av moderna tåg pågår även upprustning av de gamla tågvagnarna, som byggs om med en bredare dörröppning och bättre plats för resenärer med rullstol och barnvagn. Socialdemokraterna, som tidigare motsatt sig satsningen på Roslagsbanan, deltog inte i beslutet.

– Tillsammans med de upprustade vagnarna kommer de nya tågen att göra det möjligt att köra med tätare turer på Roslagsbanan framöver. Kapaciteten ökar och gör att fler från de växande nordostkommunerna i Stockholmsregionen kan ställa bilen och få en enklare vardagspendling. Vi kristdemokrater vill fortsätta satsa på en utbyggd roslagsbana, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i Trafiknämnden.

För mer information och kontakt med Fredrik Wallén eller Karl Henriksson:

Roksana Parsan

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4