Välkommet med bättre tillgänglighet på Roslagsbanan

23 augusti 2016

Idag fattade Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting ett viktigt beslut för bättre tillgänglighet på Roslagsbanan. Upphandlingen om 22 nya och moderna 60-metersfordon är klar. Vinnare är den schweiziska tillverkaren Stadler.

– Det är verkligen glädjande att tillgängligheten ska bli bättre på Roslagsbanan. Kollektivtrafiken är till för alla, och ingen ska behöva tveka att använda den på grund av oro för smala dörrar eller trånga passager, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i Färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Parallellt med nyförvärvet av moderna tåg pågår även upprustning av de gamla tågvagnarna, som byggs om med en bredare dörröppning och bättre plats för resenärer med rullstol och barnvagn. Socialdemokraterna, som tidigare motsatt sig satsningen på Roslagsbanan, deltog inte i beslutet.

– Tillsammans med de upprustade vagnarna kommer de nya tågen att göra det möjligt att köra med tätare turer på Roslagsbanan framöver. Kapaciteten ökar och gör att fler från de växande nordostkommunerna i Stockholmsregionen kan ställa bilen och få en enklare vardagspendling. Vi kristdemokrater vill fortsätta satsa på en utbyggd roslagsbana, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i Trafiknämnden.

För mer information och kontakt med Fredrik Wallén eller Karl Henriksson:

Roksana Parsan

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet

Vi vill hälsa alla medlemmar välkomna till Kristdemokraterna i Stockholms stad och läns medlemsmöte! Vi har äran att gästas av vår