Välkommet med bättre tillgänglighet på Roslagsbanan

23 augusti 2016

Idag fattade Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting ett viktigt beslut för bättre tillgänglighet på Roslagsbanan. Upphandlingen om 22 nya och moderna 60-metersfordon är klar. Vinnare är den schweiziska tillverkaren Stadler.

– Det är verkligen glädjande att tillgängligheten ska bli bättre på Roslagsbanan. Kollektivtrafiken är till för alla, och ingen ska behöva tveka att använda den på grund av oro för smala dörrar eller trånga passager, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i Färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Parallellt med nyförvärvet av moderna tåg pågår även upprustning av de gamla tågvagnarna, som byggs om med en bredare dörröppning och bättre plats för resenärer med rullstol och barnvagn. Socialdemokraterna, som tidigare motsatt sig satsningen på Roslagsbanan, deltog inte i beslutet.

– Tillsammans med de upprustade vagnarna kommer de nya tågen att göra det möjligt att köra med tätare turer på Roslagsbanan framöver. Kapaciteten ökar och gör att fler från de växande nordostkommunerna i Stockholmsregionen kan ställa bilen och få en enklare vardagspendling. Vi kristdemokrater vill fortsätta satsa på en utbyggd roslagsbana, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i Trafiknämnden.

För mer information och kontakt med Fredrik Wallén eller Karl Henriksson:

Roksana Parsan

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt