Välkommet med bättre tillgänglighet på Roslagsbanan

23 augusti 2016

Idag fattade Trafiknämnden i Stockholms Läns Landsting ett viktigt beslut för bättre tillgänglighet på Roslagsbanan. Upphandlingen om 22 nya och moderna 60-metersfordon är klar. Vinnare är den schweiziska tillverkaren Stadler.

– Det är verkligen glädjande att tillgängligheten ska bli bättre på Roslagsbanan. Kollektivtrafiken är till för alla, och ingen ska behöva tveka att använda den på grund av oro för smala dörrar eller trånga passager, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande i Färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting.

Parallellt med nyförvärvet av moderna tåg pågår även upprustning av de gamla tågvagnarna, som byggs om med en bredare dörröppning och bättre plats för resenärer med rullstol och barnvagn. Socialdemokraterna, som tidigare motsatt sig satsningen på Roslagsbanan, deltog inte i beslutet.

– Tillsammans med de upprustade vagnarna kommer de nya tågen att göra det möjligt att köra med tätare turer på Roslagsbanan framöver. Kapaciteten ökar och gör att fler från de växande nordostkommunerna i Stockholmsregionen kan ställa bilen och få en enklare vardagspendling. Vi kristdemokrater vill fortsätta satsa på en utbyggd roslagsbana, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i Trafiknämnden.

För mer information och kontakt med Fredrik Wallén eller Karl Henriksson:

Roksana Parsan

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands