Vallöfte från KD: ÄVC – äldrevårdcentraler

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

Stockholm den 5 maj 2014

Kristdemokraterna i Stockholm går till val på att införa särskilda äldrevårdscentraler, där besöken får ta längre tid och de äldre patienterna kan få hjälp med flera besvär vid samma besök och tillfälle. Ella Bohlin (KD), förstanamn till landstingsvalet, berättar om förslaget i Dagens Nyheter i dag.

– Vi vill att alla vårdcentraler ska ha en enhet med en specialinriktning på äldre patienter. I dag bollas äldre runt och hamnar ibland mellan stolarna i systemet, men genom äldrevårdscentralerna ska de få ett bättre omhändertagande. Dessutom kommer vi att kunna använda sjukvårdens resurser mer effektivt, säger Ella Bohlin.

På samma sätt som barnavården och mödravården har BVC- respektive MVC-enheter på vårdcentralerna ska äldrevården uppvärderas genom ÄVC. Ersättningssystemet ska bygga på ålder och diagnos, inte antalet besök.

– Vi siktar på att införa äldrevårdscentralerna under nästa mandatperiod. Kristdemokraterna har stort förtroende inom äldrefrågorna i Stockholms läns landsting, och vi kommer att fortsätta arbeta för att varje äldre medborgare i Stockholms län ska ha tillgång till vård utifrån sitt behov, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Här finns hela DN-intervjun med Ella Bohlin >>

Historisk överenskommelse om spårväg mellan SL och Lidingö

Stockholms läns landsting och Lidingö stad presenterade i dag en överenskommelse om en ny Lidingöbro och ny kollektivtrafik i Östra Stockholm. Ö

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni