Vallöfte från KD: ÄVC – äldrevårdcentraler

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

Stockholm den 5 maj 2014

Kristdemokraterna i Stockholm går till val på att införa särskilda äldrevårdscentraler, där besöken får ta längre tid och de äldre patienterna kan få hjälp med flera besvär vid samma besök och tillfälle. Ella Bohlin (KD), förstanamn till landstingsvalet, berättar om förslaget i Dagens Nyheter i dag.

– Vi vill att alla vårdcentraler ska ha en enhet med en specialinriktning på äldre patienter. I dag bollas äldre runt och hamnar ibland mellan stolarna i systemet, men genom äldrevårdscentralerna ska de få ett bättre omhändertagande. Dessutom kommer vi att kunna använda sjukvårdens resurser mer effektivt, säger Ella Bohlin.

På samma sätt som barnavården och mödravården har BVC- respektive MVC-enheter på vårdcentralerna ska äldrevården uppvärderas genom ÄVC. Ersättningssystemet ska bygga på ålder och diagnos, inte antalet besök.

– Vi siktar på att införa äldrevårdscentralerna under nästa mandatperiod. Kristdemokraterna har stort förtroende inom äldrefrågorna i Stockholms läns landsting, och vi kommer att fortsätta arbeta för att varje äldre medborgare i Stockholms län ska ha tillgång till vård utifrån sitt behov, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Här finns hela DN-intervjun med Ella Bohlin >>

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde