Vänsterns privatbilsförbud – Nej tack!

”Det finns ingen anledning till privatbilism i Stockholms innerstad”. Orden är vänsterpartiets Gunilla Roxby Cromvalls i dagens landstingsfullmäktige.

Va? Berätta det för den mamma eller pappa som åker in till Sachsska barnsjukhuset med sitt sjuka barn. Berätta det för den som handlar otympliga föremål i någon av alla de butiker som finns i landets i särklass största handelsområde. Berätta det för de personer med funktionsnedsättning som idag kan ta sig runt på egen hand i Stockholm tack vare den egna bilen. Eller för all del den som bara behöver köpa mycket julklappar.

Framtidens stadsplanering måste utgå från och prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik. Det gäller inte minst i innerstaden, där det begränsade utrymmet utgör en trång sektor som måste användas effektivt. Men trots att vi ska satsa på att göra andra transportslag så attraktiva som möjligt, kommer privatbilismen inom överskådlig framtid behövas. Även i innerstaden.

Det finns en lång rad mycket goda skäl till att människor idag väljer att åka bil till och i innerstaden. Dessa goda skäl ska vi respektera.

Karl Henriksson
Ledamot i landstingsfullmäktige

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol