Var är oppositionens pengar till SL?

När Stockholm växer och stora investeringar krävs inför framtiden behövs ansvar från politiska partier. Tyvärr verkar oppositionen i landstinget fly från ansvaret och hitta på intäkter. Frågan är: Var får Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet pengarna till SL ifrån?

Som bekant höjer Alliansen i Stockholms läns landsting SL-taxan. Anledningen är att vi ser det som den bästa lösningen för alla invånare i Stockholms län. SL behöver ökade intäkter för att bygga ut kollektivtrafiken. Den historiska utbyggnaden av tunnelbanan och Citybanan är två viktiga investeringar inför framtiden. Vi räknar med att en höjning av SL-taxan skulle ge 700 miljoner kronor i ökade intäkter till SL.

Hittills har de fyra oppositionspartierna sagt nej till en höjning av SL-taxan. Vi anser att det är olyckligt, eftersom vi bedömer att höjningen är nödvändig. När oppositionen nu har presenterat sina skuggbudgetar ser det däremot ännu värre ut. Så här har partierna räknat på intäkterna för trafiknämnden. Alla siffror gäller den del av intäkterna som inte är landstingsbidrag, det vill säga skatt:

Kristdemokraterna och övriga Alliansen: 11 215 miljoner kr
Socialdemokraterna: 11 214,4 miljoner kr
Miljöpartiet: 11 215 miljoner kr
Vänsterpartiet: (redovisar inte uträkningar för trafiknämnden)
Sverigedemokraterna: 10 515 miljoner kr
(Se mer om partiernas uträkningar sist i inlägget.)

Socialdemokraterna och Miljöpartiet påstår alltså att de får in lika mycket intäkter till SL som Alliansen när skatten är borträknad, trots att de inte säger sig vilja höja priset på SL-kortet. Var finns de pengarna?

Uppgifterna från S och MP kan jämföras med SD, vars intäkter är just 700 miljoner lägre än Alliansens. Det skulle kunna tyda på att Sverigedemokraterna lämnat ett mer seriöst budgetförslag än S, V och MP. Å andra sidan slaktar Sverigedemokraterna en lång rad trafiksatsningar brutalt. Socialdemokraterna påstår att de har förslag på andra åtgärder som höjer intäkterna med 165 miljoner kronor, men det skulle ändå fattas drygt en halv miljard kronor i partiets budgetförslag.

Om budgetförslagen innebär att Socialdemokraterna och Miljöpartiet ändrat sig och vill höja SL-taxan är det välkommet. SL behöver intäkterna för att kunna göra nödvändiga investeringar för framtiden. Hur som helst borde partierna berätta för väljarna om sina förslag för att få in intäkter till SL. Var är oppositionens pengar?

Mer om partiernas uträkningar:
Kristdemokraterna och övriga Alliansen
Höjning av SL:s månadskort: 100 kr
Totala intäkter till trafiknämnden: 20 448 miljoner kr
varav landstingsbidrag (skatt): 9 233 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: 11 215 miljoner kr

Övriga åtgärder för att höja intäkter: 165 miljoner kr
Totala intäkter till trafiknämnden: 20 476 miljoner kr
varav landstingsbidrag (skatt): 9 261 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: 11 214,4 miljoner kr

Miljöpartiet
Skattehöjning: 20 öre
Totala intäkter till trafiknämnden: 21 079 miljoner kr
varav landstingsbidrag (skatt): 9 864 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: 11 215 miljoner kr

Skattehöjning: 25 öre
Höjning av SL:s månadskort: 0 kr
Totala intäkter till trafiknämnden: redovisas ej
varav landstingsbidrag (skatt): 10 410,9 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: redovisas ej

Sverigedemokraterna
Totala intäkter till trafiknämnden: 19 735 miljoner kr
varav landstingsbidrag (skatt): 9 220 miljoner kr
Intäkter utan landstingsbidrag: 10 515 miljoner kr

Fotnot 1: Sedan inlägget publicerades har Miljöpartiet skickat ut en ny budget, i vilken de har minskat sitt anslag till trafiknämnden med 718 miljoner kronor. Det är oklart vilka åtgärder för SL-trafiken som dessa 718 miljoner kronor motsvarar.

Fotnot 2: Sedan inlägget publicerades har Socialdemokraterna skickat ut en ny budget, i vilken de har minskat sitt anslag till trafiknämnden med 480 miljoner kronor. Det är oklart vilka åtgärder för SL-trafiken som dessa 718 miljoner kronor motsvarar.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4