Vården i Stockholm når samtliga mål

I dag debatterar Kristdemokraterna och de andra partierna i landstingsfullmäktige om årsbokslutet för hälso- och sjukvården för 2014. Och det är på många sätt en glädjande läsning. Alla de övergripande målen har nåtts under året.

Alla verksamheter behöver konkreta mål. Därför har landstingsfullmäktige tidigare formulerat fyra övergripande mål för hälso- och sjukvården: Vård i rätt tid, säker vård, hög effektivitet samt högt förtroende för vården. Förutom att landstinget under Alliansens ledning har nått alla de här målen visar landstinget för åttonde året i rad ett positivt ekonomiskt resultat. Kraven för att få del av Göran Hägglunds kömiljard har nåtts och ger landstinget 114 miljoner kronor i ersättning från staten tack vare minskade väntetider. Och det allmänna hälsotillståndet i Stockholms län har förbättrats.

Alliansen har arbetat hårt för en ekonomi i balans, vilket är själva grunden och förutsättningen för att möta ett växande behov av vård och kollektivtrafik. Vi har också infört sex nya vårdval, inte minst vårdval vid långvarig smärta och utmattningssyndrom. Glasögonbidrag för barn har införts efter påtryckningar från Kristdemokraterna och lett till att 2 200 barn har fått hjälp att se bättre. Förlossningsvården har förstärkts genom BB Sophia, där 2 582 förlossningar skedde under 2014. Andelen uthämtade recept på antibiotika minskar, vilket är en viktig del i att motverka resistenta bakterier.

Vidare har fler invånare i Stockholms län ett invånarkonto på Mina vårdkontakter – en del i landstingets arbete med e-hälsa. Andelen husläkarmottagningar som bedriver ett aktivt sjukdomsförebyggande har ökat från 2013, och antalet läkarbesök i öppenvården ökade med 1,5 procent jämfört med 2013. Läkarbesöken utanför akutsjukhusen ökade med cirka 19 procent.

Det finns ytterligare saker att förbättra i hälso- och sjukvården i Stockholms län. Men med det här bokslutet finns anledning att vara stolt över den vård som finns.

Här kan du läsa hela ärendet med årsbokslutet som landstingsfullmäktige behandlar i dag >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4