Vården i Stockholm når samtliga mål

I dag debatterar Kristdemokraterna och de andra partierna i landstingsfullmäktige om årsbokslutet för hälso- och sjukvården för 2014. Och det är på många sätt en glädjande läsning. Alla de övergripande målen har nåtts under året.

Alla verksamheter behöver konkreta mål. Därför har landstingsfullmäktige tidigare formulerat fyra övergripande mål för hälso- och sjukvården: Vård i rätt tid, säker vård, hög effektivitet samt högt förtroende för vården. Förutom att landstinget under Alliansens ledning har nått alla de här målen visar landstinget för åttonde året i rad ett positivt ekonomiskt resultat. Kraven för att få del av Göran Hägglunds kömiljard har nåtts och ger landstinget 114 miljoner kronor i ersättning från staten tack vare minskade väntetider. Och det allmänna hälsotillståndet i Stockholms län har förbättrats.

Alliansen har arbetat hårt för en ekonomi i balans, vilket är själva grunden och förutsättningen för att möta ett växande behov av vård och kollektivtrafik. Vi har också infört sex nya vårdval, inte minst vårdval vid långvarig smärta och utmattningssyndrom. Glasögonbidrag för barn har införts efter påtryckningar från Kristdemokraterna och lett till att 2 200 barn har fått hjälp att se bättre. Förlossningsvården har förstärkts genom BB Sophia, där 2 582 förlossningar skedde under 2014. Andelen uthämtade recept på antibiotika minskar, vilket är en viktig del i att motverka resistenta bakterier.

Vidare har fler invånare i Stockholms län ett invånarkonto på Mina vårdkontakter – en del i landstingets arbete med e-hälsa. Andelen husläkarmottagningar som bedriver ett aktivt sjukdomsförebyggande har ökat från 2013, och antalet läkarbesök i öppenvården ökade med 1,5 procent jämfört med 2013. Läkarbesöken utanför akutsjukhusen ökade med cirka 19 procent.

Det finns ytterligare saker att förbättra i hälso- och sjukvården i Stockholms län. Men med det här bokslutet finns anledning att vara stolt över den vård som finns.

Här kan du läsa hela ärendet med årsbokslutet som landstingsfullmäktige behandlar i dag >>

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde