Vi bygger ut Närtrafiken med fler linjer

Närtrafiken. Foto: Omnibuss

den 29 augusti 2014

Under hösten bygger SL ut Närtrafiken med flera nya busslinjer i Stockholms län. För flera kommuner blir det första gången som äldre och personer med funktionshinder har möjlighet att resa med de uppskattade bussarna, som kommer att vara anropsstyrda.

– Vi vet att äldre behöver kunna ta sig till butiker och annan service. Ofta är det vägen mellan bostaden och busshållplatsen som är det största problemet. Därför har vi kristdemokrater drivit igenom en utökning av den anropsstyrda trafiken, som kan köra och hämta upp vid dörren. Genom att göra närtrafiklinjerna anropsstyrda förbättrar vi servicen och anpassar trafiken efter de äldres individuella behov, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets färdtjänst- och tillgänglighetsberedning.

De områden som kommer att få ny eller förbättrad trafik under hösten är Spånga, Nynäshamn, Sköndal, Västberga/Solberga, Enskede och Nacka. Alla är välkomna att resa med närtrafikens bussar, men de riktar sig främst till den som har svårt att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Områdena har pekats ut för att de har en snabbt växande andel äldre befolkning. Många av dessa kommer att behöva färdtjänst.

– Genom att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och attraktiv för äldre och resenärer med funktionsnedsättning ökar människors livskvalitet samtidigt som behovet av att åka färdtjänsttaxi senareläggs. Närtrafiken är en av SL:s mest uppskattade delar där den finns, och med anropsstyrning blir den ännu bättre, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Trafik med anropsstyrd närtrafik i respektive område

Spånga: Dagens trafik utökas till Flysta, Nälsta och Spånga närområde.

Nynäshamn: Den anroppstyrda trafik som finns i Nynäshamn i dag finns bara i centrum. Förutom att utvidgas till ett större geografiskt område kommer bussar att trafikera under fler timmar på dygnet.

Sköndal: Den begränsade servicen i Sköndal gör att många äldre har ett stort behov av att resa till Farsta och Hökarängen. Det finns också ett stort behov av hjälp att ta sig till Sköndals centrum. Närtrafiken kommer att ha två till tre avgångar per dag och trafikeras med en buss som kan ta ombord rullstolar.

Enskede: Ny busslinje. I dag har stora områden inom Enskede gles allmän kollektivtrafik. Eventuellt kommer den nya busslinjen att trafikeras av närtrafiksbussen i Årsta.

Nacka: Ny linje kommer att trafikera centrala delar av Nacka kommun ett par gånger per dag med en buss som kan ta ombord rullstolar. Närtrafiken kommer inte att konkurrera med den sjukhusbuss som finns i dag. Exakt vilka delar av Nacka som berörs fastställs av trafikförvaltningens planering senare under hösten.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,