Vi kommer aldrig tolerera politiskt våld och trakasserier

Pressmeddelande från Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus

– Vi vill med detta uttalande markera att vi gemensamt tar avstånd från alla former av extremism, rasism och främlingsfientlighet, kommenterar Ewa Samuelsson (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus.

Gemensamt uttalande från samtliga partier i Stockholms Stadshus:

”Stockholm är och ska fortsatt vara en öppen och tolerant stad där de demokratiska värderingarna genomsyrar våra handlingar och värderingar. Under hösten har det förekommit flera misshandelsfall, trakasserier och skadegörelse med tydliga kopplingar till den nynazistiska Svenska motståndsrörelsen. Dessa övergrepp kommer vi som företrädare för staden resolut och samstämmigt att fördöma.

I Stockholms stad kommer vi aldrig tolerera politiskt våld och trakasserier mot fredliga åsiktsyttringar. Det är dags att ta krafttag mot främlingsfientlighet i Stockholm. Vi förtroendevalda i Stockholms stad kommer aldrig att acceptera att någon människa utsätts för hot och våld på grund av dennes etnicitet, kön eller politisk åskådning. I Stockholm har vi en nolltolerans mot främlingsfientlighet och rasism. I det förbyggande arbetet har kommun, polis och civilsamhälle ett stort ansvar. Inte minst så har vi som individer ett ansvar att stå upp för ett demokratiskt och öppet samhälle.”

Sten Nordin (M)

Karin Wanngård (S)

Daniel Helldén (MP)

Lotta Edholm (FP)

Ann-Margarethe Livh (V)

Per Ankersjö (C)

Ewa Samuelsson (KD)

Presskontakt:
Markus Nyman
Pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4