Vi satsar på ännu bättre vård i livets slutskede

den 27 april 2015

I dag invigs Stockholms läns första palliativa kunskapscentrum. Centret ska förbättra vården för människor med obotliga, dödliga sjukdomar.

– Det är mycket glädjande att Stockholms län nu får ett kunskapscentrum för palliativ vård. Palliativ vård är i sin karaktär speciell och helhetssynen på människan måste vara central, det handlar inte bara om den enskilda patienten utan också om att kunna ge så bra stöd som möjligt till närstående, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

Palliativt kunskapscentrum ska arbeta med aktuell forskning och utvecklingsarbete, men också med att informera, utbilda, utveckla och driva palliativa frågor, samt ge stöd och rådgivning till vårdpersonal. Palliativ vård bygger på en egen vårdfilosofi med egen specifik kunskap som kan hjälpa människor i livets slutskede. Då handlar det inte längre bara om att lindra patientens fysiska smärta utan att även om att erbjuda socialt, psykologiskt och andligt/existentiellt stöd för både patient och närstående.

– Min ambition har hela tiden varit att äldreomsorgen ska hålla hög kvalitet och erbjuda delaktighet. Att inrätta Palliativt kunskapscentrum ligger mig därför extra varmt om hjärtat. Den här typen av kunskapsbaserad hjälp är inte bara lindrande för den svårt sjuka och döende utan ger också viktigt stöd för vårdpersonalens arbete, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande för omvårdnadsnämnden i Solna.

Medier är välkomna till invigningen.

Tid: Måndag den 27 april kl. 13.30

Plats: Hilton Slussen, Guldgränd 8, 104 65 Stockholm

Medverkande:

Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd

Anna Starbrink (FP), hälso- och sjukvårdslandstingsråd

Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande för omvårdnadsnämnden i Solna

Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör.

För mer information:

Roksana Parsan

Pressekreterare (KD)

roksana.parsan@politik.sll.se

070-737 45 16

Palliativt kunskapscentrum (PKC) drivs i samarbete med kommuner i länet och ingår i Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) som är en del av Stockholms läns landsting. SLSO bedriver hälso- och sjukvård inom bland annat primärvård, barn- och vuxenpsykiatri, habilitering, geriatrik, och avancerad hemsjukvård i hela Storstockholm. I samverkan med Karolinska Institutet bedrivs även forskning, utveckling och utbildning inom folkhälsa, allmänmedicin och psykiatri. SLSO är med sina cirka 12 000 medarbetare den tredje största vårdorganisationen i Sverige och omsätter 9 miljarder kronor per år.

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär