Vi satsar på ännu bättre vård i livets slutskede

den 27 april 2015

I dag invigs Stockholms läns första palliativa kunskapscentrum. Centret ska förbättra vården för människor med obotliga, dödliga sjukdomar.

– Det är mycket glädjande att Stockholms län nu får ett kunskapscentrum för palliativ vård. Palliativ vård är i sin karaktär speciell och helhetssynen på människan måste vara central, det handlar inte bara om den enskilda patienten utan också om att kunna ge så bra stöd som möjligt till närstående, säger Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd.

Palliativt kunskapscentrum ska arbeta med aktuell forskning och utvecklingsarbete, men också med att informera, utbilda, utveckla och driva palliativa frågor, samt ge stöd och rådgivning till vårdpersonal. Palliativ vård bygger på en egen vårdfilosofi med egen specifik kunskap som kan hjälpa människor i livets slutskede. Då handlar det inte längre bara om att lindra patientens fysiska smärta utan att även om att erbjuda socialt, psykologiskt och andligt/existentiellt stöd för både patient och närstående.

– Min ambition har hela tiden varit att äldreomsorgen ska hålla hög kvalitet och erbjuda delaktighet. Att inrätta Palliativt kunskapscentrum ligger mig därför extra varmt om hjärtat. Den här typen av kunskapsbaserad hjälp är inte bara lindrande för den svårt sjuka och döende utan ger också viktigt stöd för vårdpersonalens arbete, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande för omvårdnadsnämnden i Solna.

Medier är välkomna till invigningen.

Tid: Måndag den 27 april kl. 13.30

Plats: Hilton Slussen, Guldgränd 8, 104 65 Stockholm

Medverkande:

Ella Bohlin (KD), äldrelandstingsråd

Anna Starbrink (FP), hälso- och sjukvårdslandstingsråd

Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande för omvårdnadsnämnden i Solna

Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör.

För mer information:

Roksana Parsan

Pressekreterare (KD)

roksana.parsan@politik.sll.se

070-737 45 16

Palliativt kunskapscentrum (PKC) drivs i samarbete med kommuner i länet och ingår i Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) som är en del av Stockholms läns landsting. SLSO bedriver hälso- och sjukvård inom bland annat primärvård, barn- och vuxenpsykiatri, habilitering, geriatrik, och avancerad hemsjukvård i hela Storstockholm. I samverkan med Karolinska Institutet bedrivs även forskning, utveckling och utbildning inom folkhälsa, allmänmedicin och psykiatri. SLSO är med sina cirka 12 000 medarbetare den tredje största vårdorganisationen i Sverige och omsätter 9 miljarder kronor per år.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun