Vi vill bilda region av Stockholms län

den 9 mars 2015

Kristdemokraterna i Stockholm byter ståndpunkt och föreslår att Stockholms läns landsting ansöker om att bilda Region Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De utmaningar som Stockholm står inför när det gäller befolkningsutveckling kräver stora förändringar i hur den här delen av landet styrs. Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och behöver förutsättningar för en god ekonomisk utveckling. Efter noggrant övervägande har vi kommit fram till att en region gör att resurser kan samordnas och användas mer effektivt än i dag, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

I dag finns tio regioner i Sverige. Skillnaden mellan att ha ett landsting och en region är att det politiska ansvaret blir tydligare. På så sätt kan politikerna lättare införa åtgärder för att förbättra Stockholm med ett långt tidsperspektiv. En del uppgifter när det gäller trafikplanering ligger i dag hos Länsstyrelsen i Stockholms län, det vill säga hos regeringen. Med en region skulle makten flyttas till styret av Stockholm.

– Vårt förtroende för den nuvarande regeringen är mycket begränsat. Ansvaret för det som händer i Stockholm bör däremot fattas så nära medborgarna som möjligt även med andra makthavare i Rosenbad. Till exempel finns det många fördelar med att samma personer beslutar om både vägarna och SL-trafiken, säger Ella Bohlin.

I dag skriver Ella Bohlin om förslaget i en debattartikel i Dagens Industri tillsammans med Karl Henriksson, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län, och Caroline Szyber, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.
För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4