Vi vill bilda region av Stockholms län

den 9 mars 2015

Kristdemokraterna i Stockholm byter ståndpunkt och föreslår att Stockholms läns landsting ansöker om att bilda Region Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De utmaningar som Stockholm står inför när det gäller befolkningsutveckling kräver stora förändringar i hur den här delen av landet styrs. Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och behöver förutsättningar för en god ekonomisk utveckling. Efter noggrant övervägande har vi kommit fram till att en region gör att resurser kan samordnas och användas mer effektivt än i dag, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

I dag finns tio regioner i Sverige. Skillnaden mellan att ha ett landsting och en region är att det politiska ansvaret blir tydligare. På så sätt kan politikerna lättare införa åtgärder för att förbättra Stockholm med ett långt tidsperspektiv. En del uppgifter när det gäller trafikplanering ligger i dag hos Länsstyrelsen i Stockholms län, det vill säga hos regeringen. Med en region skulle makten flyttas till styret av Stockholm.

– Vårt förtroende för den nuvarande regeringen är mycket begränsat. Ansvaret för det som händer i Stockholm bör däremot fattas så nära medborgarna som möjligt även med andra makthavare i Rosenbad. Till exempel finns det många fördelar med att samma personer beslutar om både vägarna och SL-trafiken, säger Ella Bohlin.

I dag skriver Ella Bohlin om förslaget i en debattartikel i Dagens Industri tillsammans med Karl Henriksson, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län, och Caroline Szyber, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.
För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi