Vi vill bilda region av Stockholms län

den 9 mars 2015

Kristdemokraterna i Stockholm byter ståndpunkt och föreslår att Stockholms läns landsting ansöker om att bilda Region Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De utmaningar som Stockholm står inför när det gäller befolkningsutveckling kräver stora förändringar i hur den här delen av landet styrs. Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och behöver förutsättningar för en god ekonomisk utveckling. Efter noggrant övervägande har vi kommit fram till att en region gör att resurser kan samordnas och användas mer effektivt än i dag, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

I dag finns tio regioner i Sverige. Skillnaden mellan att ha ett landsting och en region är att det politiska ansvaret blir tydligare. På så sätt kan politikerna lättare införa åtgärder för att förbättra Stockholm med ett långt tidsperspektiv. En del uppgifter när det gäller trafikplanering ligger i dag hos Länsstyrelsen i Stockholms län, det vill säga hos regeringen. Med en region skulle makten flyttas till styret av Stockholm.

– Vårt förtroende för den nuvarande regeringen är mycket begränsat. Ansvaret för det som händer i Stockholm bör däremot fattas så nära medborgarna som möjligt även med andra makthavare i Rosenbad. Till exempel finns det många fördelar med att samma personer beslutar om både vägarna och SL-trafiken, säger Ella Bohlin.

I dag skriver Ella Bohlin om förslaget i en debattartikel i Dagens Industri tillsammans med Karl Henriksson, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län, och Caroline Szyber, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.
För mer information:
Simon Olsson

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde