Vi vill bilda region av Stockholms län

den 9 mars 2015

Kristdemokraterna i Stockholm byter ståndpunkt och föreslår att Stockholms läns landsting ansöker om att bilda Region Stockholm.

Ella Bohlin (KD)– De utmaningar som Stockholm står inför när det gäller befolkningsutveckling kräver stora förändringar i hur den här delen av landet styrs. Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och behöver förutsättningar för en god ekonomisk utveckling. Efter noggrant övervägande har vi kommit fram till att en region gör att resurser kan samordnas och användas mer effektivt än i dag, säger Ella Bohlin (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna.

I dag finns tio regioner i Sverige. Skillnaden mellan att ha ett landsting och en region är att det politiska ansvaret blir tydligare. På så sätt kan politikerna lättare införa åtgärder för att förbättra Stockholm med ett långt tidsperspektiv. En del uppgifter när det gäller trafikplanering ligger i dag hos Länsstyrelsen i Stockholms län, det vill säga hos regeringen. Med en region skulle makten flyttas till styret av Stockholm.

– Vårt förtroende för den nuvarande regeringen är mycket begränsat. Ansvaret för det som händer i Stockholm bör däremot fattas så nära medborgarna som möjligt även med andra makthavare i Rosenbad. Till exempel finns det många fördelar med att samma personer beslutar om både vägarna och SL-trafiken, säger Ella Bohlin.

I dag skriver Ella Bohlin om förslaget i en debattartikel i Dagens Industri tillsammans med Karl Henriksson, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms län, och Caroline Szyber, distriktsordförande för Kristdemokraterna i Stockholms stad.
För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk