Viktigt med klagomål för färdtjänsten

Landstingsfullmäktige.

Alla färdtjänstresor i Stockholms län ska utföras med god service och god kvalitet. Till det målet är det dock en bit kvar, så för mig är det viktigt att alla resenärer som upplever att enskilda resor brister gällande kvalité eller service, anmäler det till kundtjänsten. Det sade Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen i landstingsfullmäktige i dag.

Karl Henriksson (KD)– Jag har uppmanat resenärer via både tv, radio och tidningar att anmäla alla resor där inte resenären är nöjd. Om fler anmäler när en resa går fel får förvaltningen ett kraftigt förbättrat redskap i arbetet att säkerställa en god kvalité och ett gott bemötande på alla färdtjänstresor, sa Karl Henriksson i debatten.

Han hade fått en fråga från en av Vänsterpartiets ledamöter om han hade agerat för att säkerställa att alla klagomål på färdtjänsten registreras. Karl Henrikssons korta svar på frågan var: Ja.

Sedan medierna började uppmärksamma det ökade antalet klagomål på färdtjänsten har Karl Henriksson vid flera tillfällen agerat för att han och de andra ansvariga politikerna ska få så god bild av hur resenärerna upplever färdtjänsten som möjligt. Det har bland annat lett till att trafiknämnden förra veckan beslutade att införa värdighetsgaranti för färdtjänsten.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,