Villkoren för förarna inom färdtjänsten

Arbetet med en ny upphandling av färdtjänsten pågår. Något som står högt på dagordningen för Kristdemokraterna är taxiförarnas situation. Syftet är att förbättra kvaliteten och bemötandet inom färdtjänsten i Stockholms län.

Fredrik Wallén (KD)– Kristdemokraternas ambition är att vi i den här nya upphandlingen ska landa i bättre villkor för färdtjänstpersonalen, vilket som vi ser det bland annat ska innebära kollektivavtalsliknande villkor, säger Fredrik Wallén, ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, till P4 Stockholm som i dag har rapporterat om en planerad protest av färdtjänstens förare.

Fackförbund har krävt kollektivavtal för färdtjänsten. Lagen medger inte en sådan lösning, men Kristdemokraterna gick till val på att införa motsvarande villkor för förarna. Partiet har också föreslagit en kundvalsmodell för att öka valfriheten för resenärerna.

– Det handlar om att höja kvaliteten i färdtjänsten och hitta alternativ som förbättrar förarnas arbetsmiljö, säger Fredrik Wallén.

Hör intervjun med Fredrik Wallén i P4 Stockholmsnytt: (Inslaget börjar 30 sekunder in i sändningen)

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde