Villkoren för förarna inom färdtjänsten

Arbetet med en ny upphandling av färdtjänsten pågår. Något som står högt på dagordningen för Kristdemokraterna är taxiförarnas situation. Syftet är att förbättra kvaliteten och bemötandet inom färdtjänsten i Stockholms län.

Fredrik Wallén (KD)– Kristdemokraternas ambition är att vi i den här nya upphandlingen ska landa i bättre villkor för färdtjänstpersonalen, vilket som vi ser det bland annat ska innebära kollektivavtalsliknande villkor, säger Fredrik Wallén, ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen, till P4 Stockholm som i dag har rapporterat om en planerad protest av färdtjänstens förare.

Fackförbund har krävt kollektivavtal för färdtjänsten. Lagen medger inte en sådan lösning, men Kristdemokraterna gick till val på att införa motsvarande villkor för förarna. Partiet har också föreslagit en kundvalsmodell för att öka valfriheten för resenärerna.

– Det handlar om att höja kvaliteten i färdtjänsten och hitta alternativ som förbättrar förarnas arbetsmiljö, säger Fredrik Wallén.

Hör intervjun med Fredrik Wallén i P4 Stockholmsnytt: (Inslaget börjar 30 sekunder in i sändningen)

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4