Vinster med att koppla ihop grön och blå tunnelbana i Söderort

Mitti Söderort 20 juni 2013: "Blå linjen kan dras till Hagsätra"

Karl Henriksson, Kristdemokraternas trafikpolitiker, intervjuas i dag i Mitti Söderort om tunnelbanan till Nacka. Kristdemokraterna ser stora vinster med att koppla ihop trafikslag. När det gäller tunnelbanans sträckning söder om innerstaden kan den blå tunnelbanelinjen dras från Kungsträdgården till Nacka, grenas av mot Söderort och ha sin slutstation vid Hagsätra.

Det betyder att dagens Hagsätraresenärer kan ta sig till Stockholm city genom att åka den blå tunnelbanelinjen – samtidigt som yta frigörs för bostadsbyggande.

– Jag har svårt att se att det går att få någon samhällsekonomisk lönsamhet med t-bana till Nacka om man inte också konverterar en grön linje till blå, säger Karl Henriksson till Mitti Söderort.

Tidigare har även Metro skrivit om hur Kristdemokraterna driver på för att dra den blå tunnelbanelinjen till Hagsätra.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,