Volontärer viktiga för vården!

I dag skriver äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i flera Direktpresstidningar om de uppskattade volontärerna på Danderyds sjukhus. Kristdemokraterna anser att ideella krafter är en mycket viktig del av samhället.

Så här skriver Ella Bohlin i debattartikeln:

Det är nödvändigt att vi tar till vara på kraften från ideella organisationer. Mänskligt stöd när livet känns som svårast borde vara en självklarhet. Men statistik från Svenska palliativregistret visar att så mycket som var fjärde person som avlider på sjukhusen i Stockholm är ensam under livets absoluta slutskede.

Långt ifrån alla har en anhörig att samtala med och finna stöd tröst hos. Samtidigt är det omtumlande och ångestladdat för äldre att hamna på sjukhus. Många är inlagda i flera dagar och dör utan att få besök av någon anhörig. Vårdpersonalen på sjukhusen gör ovärderliga insatser för patienterna. Men arbetsmiljön är ofta stressig. Det gör att det många gånger saknas utrymme för mänsklig kontakt. Situationen är mycket beklaglig, både för patienterna och för personalen som känner att de inte räcker till.

Vi kristdemokrater vill att volontärer mer än i dag ska erbjuda stöd till sjukhuspatienter som är i livets slutskede. Naturligtvis ska frivilligarbetet inte ersätta personalens arbete. I stället ska det fungera som ett komplement till verksamheten. Volontärerna ska utgöra ett stöd och inte ha någon roll i den medicinska vården. De ska finnas till hands för att exempelvis samtala, hålla en hand eller läsa ur en bok.

Erfarenheter på Danderyds sjukhus visar att det upplägget har positiva effekter. Där startade ett liknande projekt på två medicinavdelningar våren 2013. Patienter uppgav att volontärerna bidrog till ett lugn och en trygghet, och vårdpersonal ansåg att arbetsmiljön blev bättre. Det ledde till att projektet blev permanent och utvidgades till fler avdelningar.

Vi anser att det är en felaktig uppfattning att vårdsituationen endast kan förbättras genom det offentliga. Ideella organisationer är en mycket viktig del av samhället och är en kraft som gör samhällsviktiga och medmänskliga insatser. Det visar inte minst volontärarbetet på Danderyds sjukhus.

Ella Bohlin (KD)
Äldrelandstingsråd

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4