Waxholmsbolagets fartyg får alkolås

20 juli 2015

Landstinget kommer att införa alkolås på Waxholmsbolagets båtar när den nya upphandlingen av sjötrafiken sjösätts nästa år. Syftet är att öka trafiksäkerheten i skärgården.

Karl Henriksson (KD)– Vi utgår från att alla redan i dag är nyktra när de kör för skärgårdstrafiken men om omdömet sviktar ska det inte kunna gå att äventyra säkerheten för resenärerna och personalen. Revisionen har också påpekat behovet av att förbättra arbetet inom Waxholmsbolaget när det gäller alkohol och droger, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Redan i dag finns alkolås i SL-bussarna och färdtjänstens taxibilar. Det kommer också att finnas i de nya tunnelbanetågen. Kristdemokraterna har drivit frågan om alkolås i Stockholms kollektivtrafik sedan 2005, och nu har landstingsfullmäktige beslutat att införa dem i skärgårdstrafiken.

– Tekniken har snabbt gått framåt när det gäller alkolås. De är snabbare, enklare att använda och behöver inte stoppas in i munnen. I dag är det relativt enkelt att sätta in alkolås i fartygen, säger Karl Henriksson.
För mer information:
Simon Olsson
simon.olsson@kristdemokraterna.se

SVT Nyheter Stockholm: Nu får skärgårdsbåtarna alkolås >>

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn